Nicoleta Sandu, chimie

Cum poate ajuta chimia la prevenția poluării. Nicoleta Sandu, doctorandă în România: O adevarată muncă detectivistă în care investigăm și explicăm fenomenele

Prinsă de ”microbul” chimiei încă din școala generală datorită lecțiilor în laborator, Nicoleta Sandu e acum doctorandă a Facultății de Chimie de la Universitatea București, cu o teză axată pe sinteză organică. Tânăra care își petrece mare parte a timpului în laborator a explicat pentru LearnGate.ro că detecția și prevenția poluării e unul dintre domeniile în care pot fi utilizate rezultatele cecetărilor sale, prin intermediul senzorilor.

Cu o carieră de cercetător în pregătire, Nicoleta Sandu le spune copiilor pasionați de chimie că studiul acestei materii deschide porțile pentru o carieră în industria farmaceutică, cosmetică sau medicală, dar și în domeniul anti-dopingului sau al criminalisticii.

  • Interviul integral cu Nicoleta Sandu:

Rep: De unde a venit atracția ta pentru chimie, ce te-a determinat să urmezi această carieră?

Scânteia s-a aprins în școala generală, unde am întâlnit o profesoară care mi-a insuflat plăcerea și atracția pentru chimie. Apoi, în anii de liceu am întâlnit o altă profesoară care m-a inspirat în continuare și mi-a susținut dragul de a învăța chimie, de a înțelege, de a lucra suplimentar. Dumneaei m-a și îndrumat spre Facultatea de Chimie a Universității din București, pentru că-mi doream să continui studiile în acest domeniu. Apoi, în facultate această pasiune a crescut pentru că am întâlnit din nou profesori devotați și am avut acces la laboratoare, experimentul fiind atracția principală pentru mulți dintre studenții care aleg această cale. Resursele au fost multe în laboratoarele din facultate, oferind astfel o deschidere către opțiunile profesionale viitoare ale fiecărui student.

Rep: În tot mai multe școli lipsesc laboratoarele de științe. Tu ai avut acces la laborator în școală?

Da, eu fac parte dintre norocoșii care au avut acces la laborator în școală, acest aspect a contat mult. Desigur, este o diferență mare între experimentele realizate în anii de gimnaziu și liceu în comparație cu lucrările de laborator pe care le urmăm în cadrul facultății, dar toate îsi au rolul lor la momentul potrivit.

Rep: Ce înseamnă pentru un elev intrarea în laborator? Stimulează cu adevărat atracția pentru chimie?

Atracția, sigur, dar și înțelegerea chimiei, a fenomenelor. În prima oră de laborator de chimie organică, profesoara ne-a spus că prima dată s-au făcut experimentele și apoi a fost dezvoltată teoria, așa că logic și intuitiv ar fi ca cele doua sa fie abordate împreună ori de câte ori este posibil.

Rep: Ce studiezi acum la doctorat și care sunt domeniile de aplicabilitate pentru rezultatele cercetării tale doctorale?

Teza de doctorat se axează pe sinteză organică. Noi încercăm să sintetizăm câteva molecule mai mici, apoi le utilizăm pentru a forma compuși care prezintă structuri de tipul unor așa numite cuști organice. Odată obținute, aceste materiale poroase sunt utilizate să încapsuleze diferite alte specii chimice: ioni metalici, anioni, molecule mici.

Sunt studii care au arătat utilitatea acestor materiale pentru detecția unor poluanți în apa potabilă, sau tot în contextul poluării, pentru captarea oxizilor din aerul pe care noi îl respirăm: monoxizi, dioxizi de azot, de carbon, care sunt destul de toxici. Toate acestea demonstrează importanța aplicațiilor acestor materiale.

Rep: Ce înseamnă mai exact sinteza moleculelor, pentru cineva nefamiliarizat cu domeniul?

Pornim de la molecule mai mici și încercăm să le modificăm structura, să adăugăm alte elemente, să creștem molecula. Este ca un joc de lego, cu reguli foarte clare, știm unde vrem să ajungem și practic stabilim care sunt piesele pe care le putem utiliza cunoscând bine modurile în care ele se pot combina. Desigur, câteodată acestea ne surprind, acționând, reacționând altfel decât am proiectat noi, acest fapt fiind cel mai adesea prilej de dezvoltare a unei noi căi de cercetare. În acest fel devine chimia de fapt fascinantă, printr-o combinație între ceea ce știi să faci, ceea ce cunoști, ceea ce prezici și ceea ce te surprinde. Urmează evident o adevarată muncă detectivistă, în care investigăm și explicăm fenomenele, urmând să stabilim alte metode de a a ajunge unde ne-am propus.

Rep: Să revenim la domeniile de aplicabilitate. E vorba de senzori?

Da, astfel de compuși au potențial pentru a dezvolta senzori care pot detecta anumiți ioni – fluorura, de exemplu, sau anumiți compuși ai clorului care pot dăuna dacă e vorba de o cantitate foarte mare. Și e o detecție nișată, se studiază sensibilitatea pentru un anumit ion sau pentru o anumită gamă de ioni, de molecule mici.

Rep: Cum arată o zi tipică de lucru pentru un doctorand la chimie?

În mare parte, o zi de lucru presupune sinteză. Eu, fiind în domeniul chimiei organice, fac sinteză de compuși, purificarea lor, găsirea unor aplicații, studiul literaturii de specialitate. Mai sunt excepții, când participăm la conferințe, prezentări sau alte activități la nivel de facultate care implică și studenții. De exemplu, la Noaptea Cercetătorilor Europeni, unde studenții sunt voluntari alături de profesori.

Rep: Dar de ce ales să rămâi în țară? Presupun că la rezultatele pe care le-ai avut n-ar fi fost o problemă foarte mare să să poți studia în străinătate.

Cred că am întâlnit grupul potrivit în cadrul facultății. Încă de la început, la primul laborator de chimie organică am lucrat cu profesoara care îmi este acum coordonator de doctorat. Mi-am zis că aici vreau să lucrez și treptat am ajuns la al șaselea an în acest grup bine închegat, am văzut că putem face și noi cercetare, că se pot schimba lucruri, că avem acces la resurse atat practice cat si teoretice, de la materialele cu care lucrăm, ideile de cercetare, ghidajul necesar și până la schimbul de experiență prin participarea la conferințe, școli de vară în alte centre de cercetare.

Chiar de curând ne-am întâlnit la o școală de vară cu un român care studiază la o universitate din străinătate și am verificat cu el modul de abordare a cercetării în acest domeniu, tehnicile de lucru. Am constatat că sunt similare, că ne raportăm practic la aceleași repere. Astfel, am avut o confirmare în plus că sunt pe drumul cel bun.

Rep: Care e ținta ta pentru perioada post-doctorală, care e planul de carieră?

Îmi place foarte mult ceea ce fac, asadar mi-aș dori foarte mult să găsesc un post de cercetător în domeniul sintezei organice.

Rep: Ce opțiuni are un elev care vrea să aleagă Facultatea de Chimie? Și ce l-ai sfătui să facă?

Facultatea de Chimie este într-adevăr o facultate solicitantă și dacă nu există pasiune și dorință și disponibilitatea de a investi mult timp, performanța nu vine ușor. Cu alte cuvinte, pe lângă plăcerea de a învața chimie, de a descoperi, de a înțelege, este necesară și o disciplină avansată și o determinare pe măsură pentru a gestiona corect toate resursele de care este nevoie pentru a urma o carieră în acest domeniu.

Facultatea de Chimie oferă foarte multe oportunități pentru studenți. Avem profesori foarte devotați, profesioniști care ne oferă acces la cunoaștere, ne susțin dezvoltarea și parcursul profesional, de asemenea prin programa parcursă ni se oferă șansa să ne alegem direcția pe care dorim să o aprofundăm și, nu în ultimul rând pe lângă viața de student clasică cu participare la cursuri și laboratoare, avem acces la conferințe, la școli de vară, la târguri de job-uri organizate în cadrul facultatii, ceea ce ne ofera o perspectivă largă asupra carierei în care urmează să evoluăm.

Rep: Ce locuri de muncă oferă chimia, la ce se poate gândi un pasionat de chimie?

Un pasionat de chimie poate accesa o varietate de domenii, precum industria farmaceutică, cosmetică, medicală unde pot dezvolta metode de analiză sau pot sintetiza, izola compuși relevanți pentru fiecare dintre aceste domenii.

Un loc interesant cu siguranță este laboratorul anti-doping, o activitate tot mai importantă și necesară în domeniul sportiv. De asemenea, pot aplica pentru dezvoltarea carierei în domeniul criminalistic sau în posturi de specialitate în cadrul armatei. Nu in ultimul rând, exista posibilitatea de a dezvolta o carieră de cercetător în diferite institute de cercetare, și bineînțeles oportunitatea de a lucra în educatie, ca profesor.

Leave a Comment