Olimpic internațional la chimie rămas în România pentru a face cercetare. Ștefan Dimitriu: În perioada vacanței lucrez zilnic în laborator
Medaliat cu argint la Olimpiada Internațională de Chimie și la Olimpiada Internațională de Științele Pământului, ”șagunistul” Ștefan Dimitriu a ales să rămână în România și să se îndrepte spre cercetare.
El e student acum în anul 3 al Facultății de Chimie de la Universitatea București și merge zilnic la Institutul de Chimie Organică și Supramoleculară „Costin Nenițescu”, unde își urmează pasiunea pentru cercetarea fundamentală. Ștefan Dimitriu a explicat într-un interviu pentru Learngate.ro de unde a apărut pasiunea pentru chimie și care sunt oportunitățile pentru studiu în România.
- Carte de vizită Ștefan Dimitriu: A absolvit Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov. A obținut mențiuni la Olimpiadele Naționale de Chimie și de Științele Pământului desfășurate în anii 2018 și 2019 și medalie de argint la Olimpiada Internațională de Științele Pământului, desfășurată în Coreea de Sud în 2019. În 2021, Ștefan a obținut medalii de aur la Concursul Online de Lingvistică și la Olimpiada Internațională de Chimie Mendeleev și medalii de argint la Olimpiada Națională de Chimie și la Olimpiada Internațională de Chimie.
Rep: Ce te-a atras la chimie mai mult decât la alte materii?
O primă impresie pe care mi-a făcut-o chimia a fost faptul că este o știință ”mai fundamentală” decât alte discipline, în sensul în care explică cele mai de bază lucruri. Cel puțin în liceu am avut această senzație și astfel mi s-a părut că e o ușă spre a înțelege cât mai multe fenomene. De asemenea, m-a atras mai târziu prin diversitatea ei și implicit diversitatea fenomenelor pe care le poate explica, dar și prin multiplele niveluri la care se aplică, de la microscopic până la macroscopic.
Rep: Într-un alt interviu ai menționat studiul interdisciplinar. Ce înseamnă mai exact?
Pot vedea această noțiune din mai multe puncte de vedere, însemnând că un nivel de interdisciplinaritate ar fi între chimie și alte discipline precum fizica, matematica sau biologia, sens în care chimia ar trebui conectată cu aceste discipline. Așadar, diverse fenomene sau sisteme ar trebui analizate prin prisma acestor discipline împreună.
Mai departe, vorbim de interdisciplinaritate inclusiv în cadrul chimiei. Există o multitudine de ramuri și, astfel, mi se pare limitativ să studiem doar ramurile separate, ci trebuie continuu făcute conexiuni între acestea. Orice problemă trebuie analizată prin toate aceste ramuri simultan, e important să fie văzute toate punctele de vedere pentru a avea o imagine completă.
Rep: Tu reușești să faci acest lucru acum, îmbini chimia cu studiul altor discipline?
Desigur. Am început chiar din liceu, participând la concursuri care au presupus să studiez chimia, fizica, biologia și geografia împreună. Și acest lucru mi-a deschis curiozitatea de a vedea punctele comune între discipline, mi-a descris ușa spre a vedea lumea în ansamblu.
Rep: Vrei să devii cercetător. Ce zonă te pasionează acum?
Momentan lucrez în domeniul chimiei coordinative, care presupune chimie organică pentru sinteza liganzilor. Liganzii sunt molecule organice care au capacitatea de a se lega de ion metalici. Astfel, pe lângă chimie organică, am absolut nevoie și de chimia anorganică și, nu în ultimul rând, de diverse tehnici de analiză. Am reușit, pe parcursul acestor doi ani de facultate, să-mi însușesc o multitudine de tehnici de analiză precum spectroscopia RMN, infraroșu și ultraviolet-vizibil pentru a analiza compușii pe care i-am sintetizat și pentru a trage concluzii despre structura acestora.
Rep: Cât timp îți petreci făcând muncă de laborator în perioada asta?
În fiecare zi, în afară de orele de facultate, care presupun cursuri și laboratoare, îmi găsesc timp pentru a veni la Institutul de Chimie Organică și Supramoleculară „Costin Nenițescu”, unde îmi desfășor activitatea de cercetare sub îndrumarea domnului academician Marius Andruh și mi se pare foarte importantă această continuitate. Merg și pe durata vacanței să lucrez în laborator.

Rep: Ce înseamnă laboratorul pentru studenții la chimie, ce deschidere îți oferă munca de laborator?
Venirea la facultate a fost o schimbare foarte mare din acest punct de vedere, al accesului la laborator, deoarece până atunci nu am avut foarte mult contact cu laboratorul. Mai ales că ultima perioadă a liceului a coincis cu pandemia, ceea ce a presupus eliminarea probei practice de la concursuri și, astfel, am fost mai mult axat pe partea teoretică.
Intrând brusc în contact cu laboratorul la facultate am putut vedea știința palpabil, am putut să văd totul concret, și mi se pare că laboratorul este de fapt un fel de test final, deoarece noi prin teorie presupunem diverse ipoteze, numai că putem să le verificăm doar printr-un experiment.
Rep: În ce direcții ți-ar plăcea să te îndrepți cu cercetarea? Medicină, industrie, criminalistică?
Într-adevăr, sunt foarte multe domenii în care se poate realiza cercetare, însă cel mai mult mă atrage ideea de cercetare fundamentală. În sensul de creare de noi compuși, nu neapărat cu o directă aplicabilitate ca în cazul cercetării medicale, de exemplu. Acest lucru e motivat de curiozitatea care m-a împins în primul rând la chimie. În continuare doresc să înțeleg cât mai mult chimia la nivel fundamental.
Rep: Revoluția inteligenței artificiale a început deja. Te-ai gândit cum ai putea să utilizezi ca cercetător acest instrument, ai văzut exemple de bune practici?
Am avut la facultate o conferință despre acest subiect și am discutat despre cum inteligența artificială poate fi un instrument foarte bun în ajutorul nostru. Nu în sensul în care înlocuiește cercetătorul, ci ajută prin scurtarea timpului de căutare a informației. Este folosită deja inteligența artificială la propunerea de sinteze, de compuși, în sensul în care, pornind de la o bază de date de reacții cunoscute, poate propune noi reacții de compuși asemănători. A fost realizat chiar un experiment prin care s-a dovedit că inteligența artificială a putut propune rute mai rapide și mai eficiente.
Însă, evident, inteligența artificială nu poate da un răspuns total corect fără să existe o verificare.
Rep: De ce ai ales să rămâi în România?
Pe lângă latura personală a acestei decizii, am fost de părere că oriunde se poate face treabă foarte bine dacă există dorință și pasiune pentru acest lucru. Oriunde se pot obține rezultate.
Rep: Ce oportunități îi oferă Facultatea de Chimie unui tânăr student?
Cea mai mare oportunitate pe care mi-a dat-o încă din primele zile a fost tocmai deschiderea spre practica în institute de cercetare, cum a fost în cazul meu, unde am fost invitat de dl. academician Andruh pentru a vedea cum se realizează practic chimia. Acest lucru a avut o influență foarte mare asupra viziunii mele despre chimie. De asemenea, mi se pare că Facultatea de Chimie oferă o cultură generală foarte vastă, iar prin laboratoarele complexe include foarte multe lucrări practice, asigurând studenților abilitățile practice de bază.
Exact acest lucru mi-a lipsit în mare în școala gimnazială și liceu: partea practică. Ea este foarte importantă, de bază. Poate atrage foarte ușor copiii, care pot vedea efectiv decât să analizeze abstract niște fenomene.