Metoda profesorului Stephen L. Chew
Copiii noștri savurează ultimele zile de vacanță, dar în curând își vor concentra atenția asupra activităților din noul an școlar.
Rechizitele sunt pregătite, temele de vacanță sunt finalizate, iar pentru cei care au în față examene importante, precum Evaluarea Națională sau Bacalaureatul, încep să apară și primele emoții.
Acesta este un moment oportun pentru a ne concentra pe acele instrumente care le vor permite copiilor să învețe mai eficient, să rețină mai bine informațiile și, în general, să performeze excelent pe parcursul anului școlar.
O resursă valoroasă în acest scop este oferită gratuit prin lecțiile profesorului Stephen L. Chew de la Universitatea Samford, expert în psihologia cognitivă și strategii de învățare. Pe baza celor peste 30 de ani de cercetare în acest domeniu, el a publicat cinci lecții video pe YouTube despre cum să îmbunătățim modul în care studiem. Aceste lecții sunt utilizate de profesori din întreaga lume pentru a-și învăța elevii cum să învețe eficient.
Lecțiile profesorului Chew pot fi vizionate aici: How to Get the Most Out of Studying
Lecțiile Profesorului Stephen L. Chew
Profesorul Chew explică de ce este important să sprijinim copiii să învețe cum să învețe. El subliniază câteva concepții greșite comune în procesul de învățare care uneori ne împiedică să ne perfecționăm tehnica de a învăța:
- Subestimarea timpului necesar: Mulți elevi nu realizează cât de mult timp este nevoie pentru a învăța eficient, ceea ce poate duce la planificare greșită și stres.
- Învățarea superficială: Citirea rapidă sau memorarea unor fapte izolate nu duce la o înțelegere profundă și durabilă a subiectului.
- Mitul abilității naturale: Ideea că unii elevi sunt în mod natural mai buni la anumite materii este eronată. Succesul vine din muncă, nu din talent înnăscut.
- Multitasking-ul: Distragerile precum mesajele sau rețelele sociale afectează procesul de învățare.
Principii de învățare eficientă
Nu este suficient să ai intenția de a învăța. Pentru a reține informațiile, este esențial să le procesezi informația în profunzime. Profesorul Chew subliniază diferența dintre învățarea superficială, bazată pe memorare, și învățarea profundă, bazată pe înțelegerea conceptelor.
Care sunt principiile învățării profunde?
Elaborarea: construirea de legături semnificative
Un principiu important este elaborarea, care implică crearea de conexiuni între materialul nou și cunoștințele anterioare. Cu cât creezi mai multe legături, cu atât vei înțelege și reține mai bine.
Exercițiu: Întreabă-te de fiecare dată când înveți ceva nou: “Cum se conectează asta la ceea ce știu deja?”
Înțelegerea diferențelor esențiale
Elaborarea creează conexiuni, dar identificarea diferențelor dintre concepte asemănătoare este la fel de importantă pentru înțelegerea profundă.
Exercițiu: Observă și notează diferențele dintre concepte asemănătoare pentru a-ți clarifica înțelegerea.
Exersarea și aplicarea informațiilor
Nu este suficient să revizuiești pasiv notițele. Este important să îți exersezi capacitatea de a aminti și de a aplica informațiile în diverse contexte.
Exercițiu recomandat: Închide cartea și încearcă să reții cât mai mult. Notează ce ai reținut și explică informațiile unui prieten.
Automatizarea: obiceiuri care devin a doua natură
Automatizarea apare atunci când sarcinile sunt exersate atât de mult încât devin automate, precum tastarea fără a te gândi la litere.
Supraînvățarea: consolidarea reținerii pe termen lung
Supraînvățarea presupune să continui să studiezi materialul și după ce poți să-l reproduci. Aceasta ajută la consolidarea informațiilor, mai ales în situații de stres, cum ar fi examenele.
În lecțiile video publicate pe canalul youtube, Profesorul Chew arată cum se aplică toate aceste principii de învățare profundă, atunci când citim materialul de studiu, luăm notițe sau când învățăm. De exemplu: cum să generăm întrebări care evidențiază diferențele și asemănările dintre concepte, cum să organizăm informația în hărți conceptuale prin care facem legături între informația nou învățată și cea pe care o știm deja, cum să exersăm materialul memorat, cum să luăm notițe în mod inteligent.
Așa cum subliniază profesorul Chew, chiar și studenții care depun multe ore de efort pot obține rezultate slabe dacă nu folosesc strategiile potrivite.
Elevii care învață eficient au un arsenal de tehnici pe care le adaptează în funcție de subiect și de cerințele profesorului dar toate acestea au la bază principiile învățării profunde.
Trecerea de la o etapă educațională la alta, de exemplu de la liceu la facultate, presupune adesea dezvățarea unor obiceiuri de studiu automate, dar ineficiente, și adoptarea unor strategii noi, mai puternice.
Secretul este că aceste strategii necesită timp și constanță pentru a fi stăpânite. Când efortul de perfecționare a strategiilor de învățare este continuat, chiar și atunci când pare dificil sau copleșitor, va da rezultate și va oferi un avantaj în toate provocările academice întâlnite.